Moodle pentru a adăuga interactivitate în clasa virtuală

Adăugă interactivitate în clasa virtuală cu Moodle

Majoritatea universităților din România folosesc Moodle ca platformă de eLearning. Dar câți profesori din aceste universități folosesc Moodle pentru a adăuga interactivitate în clasa virtuală? 

Una dintre cerințele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), în cadrul standardelor publicate în 2022, este ca studenții să fie implicați activ în învățare și ca susținerea prelegerilor online să se realizeze în mod interactiv. Altfel spus, trebuie să adăugăm elemente de interactivitate în clasa virtuală.  

De obicei, clasa virtuală se desfășoară folosind instrumente de tip Microsoft Teams, Google Meet sau Zoom. Dar puțini se gândesc că aceste instrumente de clasă virtuală pot fi folosite în tandem cu platforma de eLearning a universității pentru a adăuga elementele de interactivitate cerute. 

Există multiple modalități în care Moodle poate fi folosit pentru a adăuga interactivitate în clasa virtuală. Toate acestea presupun, însă, ca profesorul să pregătească dinainte activitățile pe care le va folosi în timpul prelegerii online. Aceste activități ar trebui create în cursul din platformă și făcute vizibile pentru studenți în timpul clasei virtuale. 

Ce activități din Moodle pot fi folosite pentru a adăuga interactivitate în clasa virtuală? 

Deși sunt mai multe activități din Moodle care ar putea fi folosite în acest scop, mă voi opri asupra celor care aduc mai multă interactivitate și necesită mai puțin timp de completare din partea studenților. În acest mod, putem insera 2-3 astfel de activități în diferite momente ale prelegerii. 

Activitatea de tip alegere 

Această activitate include o singură întrebare cu răspunsuri multiple. Putem lăsa studenții să aleagă un singur răspuns, sau pot alege mai multe răspunsuri. După ce toți studenții răspund, vom putea avea o imagine de ansamblu asupra numărului de studenți care au ales fiecare variantă de răspuns. 

O astfel de activitate este utilă pentru a pune întrebări de verificare sau pentru a redirecționa atenția studenților la tema pe care o discutăm prin întrebarea pe care o punem.  

Alegerea folosită pentru a adăuga interactivitate în clasa virtuală.
Activitatea de tip alegere – exemple

Activitățile interactive create cu H5P 

Există un număr foarte mare de activități interactive pe care le putem crea cu aplicația H5P din Moodle. Acestea pot fi de la imagini cu hotspot-uri pe care adăugăm informații sub formă de texte sau materiale video, la carduri de memorie (flashcard-uri) sau activități de ordonare a unor pași. 

Pentru exemplificare, inserez două tutoriale care arată cum pot fi create astfel de activități în Moodle. 

https://youtu.be/DQ-IxgUHX_0

https://youtu.be/ABtryEOxVVM

Testul 

Pe lângă activitățile interactive create cu H5P și activitatea de tip alegere, putem folosi și un scurt test. Printr-un simplu test cu 3-5 întrebări, putem să ne atingem mai multe obiective: 

  • verificăm gradul de înțelegere la care au ajuns studenții în legătură cu tema studiată, 
  • alungăm monotonia unei prelegeri continue și 
  • le oferim studenților posibilitatea de a vedea în ce măsură au înțeles lecția și ce mai trebuie să știe pentru a putea răspunde la astfel de întrebări dacă sunt puse la examen. 

Chestionarul 

Dacă testul este folosit pentru a verifica nivelul de cunoștințe, chestionarul are rolul unui sondaj. Putem să punem întrebări pentru a afla diferite opțiuni ale studenților. Spre deosebire de activitatea de tip alegere, în cazul chestionarului putem avea mai mult de o întrebare și putem include mai multe tipuri de întrebări, nu doar o întrebare cu alegeri multiple.  

Desigur este important să nu creăm teste sau chestionare prea lungi, pentru că rolul acestora, în contextul discutat, este doar de a insera interactivitate în clasa virtuală și de a alunga monotonia unei prelegeri fără întreruperi. 

Alte modalități 

Ar putea să existe și alte modalități de a adăuga interactivitate în clasa virtuală, folosind Moodle. De exemplu, din experiența noastră cu profesorii din universități, știm că există profesori care creează variate jocuri educaționale cu ajutorul instrumentelor oferite de Moodle. Apoi folosesc aceste jocuri în clasa virtuală. Pentru a crea jocurile este nevoie ca administratorul platformei să instaleze un plugin suplimentar în Moodle. Nu este un lucru complicat pentru un administrator, dar trebuie să știm să-i cerem acest lucru. 

Este imposibil să epuizăm toate modalitățile în care Moodle poate fi folosit în mod creativ pentru a adăuga interactivitate în clasa virtuală. Sper, însă, ca prin acest articol să vă fac conștienți de faptul că Moodle poate fi văzut mai mult decât o bibliotecă virtuală pentru materialele de studiu ale unui curs.