Conținutul interactiv este o componentă esențială a cursurilor online de azi. Îi ajută pe studenți să rămână atenți, implicați și activi în procesul de învățare. Activitățile care cer o acțiune sau un răspuns, transformă studentul din spectator în participant. Pe lângă implicare și format vizual, conținutul interactiv aduce și un element de gamificare. Într-un mediu în care studenții jonglează cu multe surse de distragere a atenției, interactivitatea nu mai este un „bonus”, ci o necesitate. Așadar, cum poți crea conținut interactiv pentru cursurile online direct în Moodle, fără costuri suplimentare?
Vestea bună este că poți crea un astfel de conținut interactiv fără costuri suplimentare. H5P este un instrument pentru crearea de conținut interactiv integrat direct în Moodle, platforma de eLearning folosită de majoritatea universităților din România.
Ce este H5P?
H5P este un instrument gratuit, open-source, care permite crearea de activități interactive direct în platforma Moodle și în alte LMS-uri compatibile (sisteme de management al învățării). Cu H5P, profesorii pot adăuga conținut interactiv fără a fi necesare cunoștințe de programare sau design avansat. Denumirea de H5P vine de la “HTML5 Package”.
Din iunie 2020 (odată cu versiunea Moodle 3.9), H5P este integrat în Moodle, ceea ce face utilizarea sa mai ușoară și fără a avea nevoie de instalarea unui plugin suplimentar de către administratorul platformei. Alte avantaje ale acestei integrări:
- toate activitățile H5P dintr-un curs sunt create și gestionate în același spațiu: Banca de conținut;
- activitățile H5P din Banca de conținut pot fi inserate în curs în mai multe moduri și în mai multe locuri;
- din Banca de conținut poți descărca activitățile H5P create pentru a le muta pe altă platformă sau a le partaja cu alți profesori;
- în Banca de conținut poți încărca activități H5P aduse din altă parte.
De ce să folosești H5P?
H5P te ajută să transformi un curs static într-un parcurs de învățare interactiv. Acest lucru transformă studenții din receptori pasivi de informație în exploratori și participanți activi în procesul de învățare. În context universitar, interactivitatea poate însemna:
- un conținut suplimentar pe care studenții îl deschid, explorând un obiect de tip acordeon sau anumite elemente de pe o imagine;
- întrebări de verificare a înțelegerii în mijlocul unui videoclip sau a unei prezentări;
- activități în care studenții trebuie să ia decizii, să potrivească concepte sau să analizeze un caz;
- feedback imediat după răspunsul la întrebări (exerciții), care îi ajută pe studenți să-și corecteze și aprofundeze înțelegerea.
H5P are la bază teoriile învățării centrate pe student
H5P este construit pe baze teoretice solide, inspirate din constructivism și conectivism – două perspective moderne asupra învățării, ambele centrate pe student și pe implicarea sa activă în procesul educațional.
Constructivismul susține că învățarea este un proces activ, prin care studentul construiește sensul pornind de la ceea ce știe deja. Cunoașterea nu este transmisă pasiv, ci se formează prin explorare, reflecție și conectarea noilor informații la experiențele anterioare. În această abordare, profesorul devine un ghid care creează experiențe de învățare semnificative, nu doar un furnizor de informații.
Activitățile H5P susțin în mod direct acest proces, prin exerciții interactive care implică activ cursantul — cum ar fi întrebările cu feedback imediat, simulările sau secvențele de învățare ramificate — și îl ajută să construiască în mod activ propria înțelegere.
Conectivismul, o teorie a învățării dezvoltată pentru era digitală, propune o viziune în care cunoașterea este distribuită într-o rețea formată din oameni, resurse și tehnologii. În acest model, abilitatea principală a cursantului este de a naviga, selecta, conecta și actualiza informația relevantă în funcție de propriile nevoi. H5P sprijină această abordare prin posibilitatea de a integra cu ușurință resurse multimedia, de a crea conținut reutilizabil și de a stimula învățarea colaborativă.
Astfel, activitățile create cu H5P pot deveni noduri active într-o rețea de învățare, conectând studenții cu idei, contexte și unii cu alții.
Ce poți crea cu H5P?
H5P include o mare varietate de interacțiuni. Recent am predat un curs despre utilizarea H5P în care am demonstrat 18 tipuri de interacțiuni H5P și nu am folosit nici măcar jumătate dintre toate cele posibile. Pentru o ușoară reprezentare a acestora putem să le împărțim în interacțiuni care ajută la crearea de:
(1) materiale de studiu – materiale prin care informația este prezentată studenților;
(2) exerciții practice și evaluări – materiale prin care studenții exersează aplicarea cunoștințelor în practică sau sunt evaluați.
Voi exemplifica câteva interacțiuni din fiecare categorie pentru a putea să vezi concret la ce pot fi utile aceste interacțiuni. Mai jos poți urmări un scurt video cu exemple de interacțiuni create cu H5P.
Exemple de interacțiuni pentru materiale de studiu
- Prezentarea interactivă, pe lângă slide-urile informative cu care suntem obișnuiți, permite adăugarea de întrebări de verificare. Favorizează învățarea activă și verificarea cunoștințelor.
- Video interactiv permite adăugarea de întrebări de verificare pe parcursul materialului video, dar și text adițional, imagini sau link-uri. Crește nivelul de implicare și asigură înțelegerea pe parcurs.
- Hotspot pe imagine presupune adăugarea de informații suplimentare sub formă de text, video sau audio, care sunt accesate când se dă click pe un buton pus peste imagine. Favorizează explorarea activă și învățarea vizuală.
- Acordeon-ul este util pentru a oferi imaginea de ansamblu a unei liste de elemente și apoi descoperirea detaliilor când se dă click pe fiecare element. Ajută la organizarea conținutului și reduce supraîncărcarea cognitivă.
- Linia temporală este utilă în prezentarea unei informații cronologice sau a unor pasi ori etape ale unui proces. Sprijină înțelegerea secvențială și clarifică relațiile cauzale.
Exemple de interacțiuni pentru activități practice și evaluări
- Exercițiul Drag and drop presupune potrivirea de concepte, imagini sau texte, într-un anumit spațiu dintr-o imagine. Ajută la fixarea noțiunilor prin aplicare activă.
- Găsirea hotspotului cere identificarea unor puncte-cheie într-o imagine. Testează atenția la detalii și înțelegerea vizuală.
- Ordonarea imaginilor implică aranjarea corectă a unor imagini care reflectă o succesiune logică sau cronologică. Exersează înțelegerea proceselor și a relațiilor dintre pași.
- Completarea spațiilor libere cere introducerea termenilor lipsă într-un text. Verifică precizia cunoștințelor și încurajează recunoașterea contextuală.
- Setul de întrebări permite crearea unui mini-test cu diverse tipuri de itemi – întrebări sau exerciții practice precum cele deja descrise. Acesta este util pentru recapitulare și autoevaluare, mai ales dacă întrebările și exercițiile sunt însoțite de feedback.
Avantajele folosirii H5P
H5P face posibilă transformarea unor materiale statice în experiențe interactive, cu efort minim și impact semnificativ asupra învățării. Principale avantajele ale folosirii H5P în Moodle sunt:
- Se integrează ușor și nativ în curs;
- Permite crearea de activități rapid și intuitiv;
- Permite integrarea de activități în diverse resurse sau activități Moodle;
- Rezultatele pot fi înregistrate în catalogul de note;
- Activitățile pot fi reutilizate sau modificate cu ușurință;
- Activitățile pot fi descărcate și mutate de pe o platformă pe alta;
- Funcționează bine pe dispozitive mobile.
H5P este un instrument foarte util, dar insuficient folosit. Pe de o parte, deși Moodle este folosit de majoritatea universităților, foarte puțini profesori știu despre integrarea dintre Moodle și H5P. Pe de altă parte, multitudinea de interacțiuni H5P posibile este extrem de ofertantă și utilizarea acestora pot contribui semnificativ la transformarea experienței de învățare într-una activă.
Sper ca acest articol să te ajute să descoperi H5P, să îți stârnească curiozitatea și să începi să îl folosești. Dacă vrei să explorezi mai mult posibilitățile pe care le oferă H5P, poți accesa activități interactive create cu H5P pe pagina h5p.org . Poți chiar să îți creezi un cont și să încerci să creezi unele activități. Pentru că este versiunea gratuită a platformei H5P, opțiunile sunt foarte reduse. Dacă ai acces la o platformă Moodle, ai acces gratuit la o foarte mare varietate de activități H5P.
Vrei ca și Universitatea ta să ofere profesorilor și studenților un sistem de management al învățării?
Recomandarea noastră este Moodle, datorită nivelului înalt de scalabilitate, flexibilitate și personalizare conform fluxului propriu de învățare al fiecărei instituții de învățământ.
Specialiștii noștri sunt alături de personalul Universității în toate etapele, de la analiză, dezvoltare, implementare și mentenanță, astfel încât toate categoriile de utilizatori (administratori, profesori, studenți) să beneficieze de cea mai bună experiență de utilizare.
Cum te poate ajuta Moodle în gestionarea procesului de învățare?
Poate că te gândești că este potrivit doar pentru programele de învățământ la distanță. Te asigurăm că este un instrument foarte util și pentru programele de învățământ la zi.
De ce?
Funcționalitățile incluse facilitează buna desfășurare a majorității activităților specifice de predare – învățare: de la pregătirea și livrarea cursurilor, comunicarea prin intermediul forumurilor, derularea claselor virtuale, monitorizarea prezenței până la evaluare și notare personalizată în catalogul de note.
Scrie-ne la contact@elearningsoftware.ro pentru a programa o întâlnire cu noi și a afla cum poți implementa Moodle, ca sistem de management al învățării în organizația ta.