Întrebarea de la care pornim atunci când începem să dezvoltăm un curs online este cel mai adesea: Cum pot crea un curs, care nu doar informează, ci oferă o experiență de învățare cu sens pentru cursanți?
Am depășit de mult perioada în care un curs eLearning presupunea încărcarea de fișiere și prezentări într-un sistem de management al învățării sau transpunerea unui power point într-un intrument de creare de conținut interactiv.
Știm cu toții că eficiența nu vine din cantitatea de informație inclusă în curs, ci din modul în care o prezentăm, o facem relevantă și o transformăm într-o experiență de învățare.
Fie că dezvolți un curs intern pentru angajați sau un program de formare pentru clienți, parcurgerea a câtorva pași strategici și respectarea unor exemple de bune practici poate transforma pozitiv procesul de învățare pentru cursant.
Așadar, ce trebuie să ai în vedere înainte de a începe dezvoltarea unui curs eLearning?
Personal, înainte de a începe un astfel de proiect am nevoie de claritate și structură. Ce înseamnă asta pentru mine:
- Să cunosc care sunt nevoile de instruire, punând cursantul pe primul loc prin stabilirea unor obiective clare, trasee de învățare personalizate, creionarea unui design coerent pentru a facilita implicarea cursanților și reținerea de informații.
Ce poți face pentru a realiza cele de mai sus? Câteva sugestii:
- Stabilește discuții cu subject matter experts, documentează-te corespunzător asupra subiectului pentru a furniza conținut de calitate și relevant pentru audiența ta.
- Construiește o structură clară și coerentă a cursului (poți folosi un model precum introducere, obiective, cuprins, conținutul propriu-zis, activități practice, evaluare intermediară/ finală, concluzii și recomandări, resurse suplimentare).
- Creează un design și aspect consistent al cursului. O structură clară și un design coerent oferă o experiență de învățare mai bună, crescând motivația, dar și reținerea de informații.
- Oferă așteptări clare de la început, oferind detalii despre durata cursului, obiective, instrucțiuni de parcurgere, termen limită pentru finalizare.
- Introdu elemente de interactivitate, sub diferite forme, relevante pentru subiect, fără însă a abuza de acestea sau a le introduce doar pentru a le bifa.
- Accesibilitatea este un alt element important de care să ții cont, pentru ca toate categoriile de cursanți să beneficieze de o experiență optimă de învățare.
- Familiarizează-te cu sistemul de management al învățării cu ajutorul căruia vei distribui cursurile către cursanți și testează modul în care cursul tău va fi vizualizat de către aceștia (inclusiv setările de raportare pe care le urmărești).
Cum poți sumariza pașii pe care trebuie să îi parcurgi pentru a crea un curs eLearning eficient?
Pasul 1: Începe cu nevoile reale de training
Primul pas al procesului de dezvoltare de conținut eLearning este realizarea unei analize a nevoilor de training.
Obține răspunsul la întrebări precum:
- De ce este nevoie de training?
- Ce ar trebui să știe participanții la formare sau să poată face după finalizarea cursului?
Discută cu cei care au solicitat training-ul pentru :
- a identifica ce trebuie îmbunătățit sau care sunt carențele în pregătirea/ cunoștințele grupului țintă;
- a clarifica obiectivele urmărite;
- a stabili modul în care organizația va evalua succesul programului de instruire.
În urma acestei analize este posibil să descoperi că de fapt nu este nevoie de un program de training, sursa problemelor nefiind pregătirea insuficientă a angajaților, ci poate unele proceduri de lucru neclare, comunicare internă defectuoasă sau lipsa resurselor suport. În acest caz, situația poate fi rezolvată prin actualizarea fluxurilor de lucru, o comunicare mai bună și instrumente de lucru potrivite și nu printr-un program de training.
Pasul 2: Documentarea contează
O dată ce ai analizat și identificat care sunt nevoile de instruire, poți trece la pasul următor: documentarea și centralizarea materialelor necesare pentru elaborarea conținutului.
Care sunt sursele pe care le poți utiliza în acest sens:
- Discuții cu subject matter experts (SMEs).
- Discuții cu angajații care vor participa la program.
- Parcurgerea resurselor disponibile în cadrul organizației sau a conținutului preexistent.
- Documentare proprie pe subiect.
Nu uita: O bază solidă înseamnă conținut relevant pentru audiența ta.
Pasul 3: Creează cu intenție – design, structură, interactivitate
Din acest punct, ești pregătit pentru a începe crearea cursului. Ușor de spus, mai greu de făcut, nu-i așa?
Cum structurezi informația pe care ai colectat-o astfel încât cursul tău să aibă o structură și un design clar și eficient?
Pornește de la a oferi o introducere și informații despre curs.
Ai în vedere că aceasta va fi prima interacțiune a participanților cu cursul și poate seta parcursul întregii experiențe de învățare: încearcă să fie atractivă atât la nivel vizual, cât și ca informație.
Prezintă obiectivele de învățare.
Privește obiectivele de învățare drept coloana vertebrală care susține întreaga structură a cursului, furnizând cursanților un traseu a ceea ce vor obține la finalizarea acestuia.
Cel mai adesea, obiectivele sunt enumerate la începutul cursului, enunțând țintele și competențele care vor fi dezvoltate până la final.
Modul în care alegi să le prezinți poate porni de la clasicele enumerări cu bullet points sau poți fi mai creativ, folosind modalități mai vizuale sau mai interactive pentru a le dezvălui cursanților.
Dezvoltă conținutul într-un format potrivit eLearning-ului.
Secțiunea principală de conținut este cea în care are loc cea mai mare parte a învățării. În funcție de conținut, obiective și nevoile de formare, acesta poate fi prezentat într-o varietate de formate, precum:
Text și elemente multi-media
Folosește text pentru a explica concepte și elemente multi-media pentru a le ilustra vizual sau audio. Poți utiliza imagini, video-uri, grafice, fișiere audio etc.
Trasee personalizate de învățare și activități practice
Apelează la scenarii și storrytelling pentru a crea experiențe cu aplicații reale în activitatea cursanților. Informația are impact mai mare atunci când este ancorată într-un context. Introdu storytelling-ul pentru a crea conexiuni emoționale și pentru a facilita învățarea aplicată. De asemenea, poți include testimoniale video, interviuri scurte sau animații simple pentru a umaniza conținutul.
Elemente de interactivitate
Atunci când spunem eLearning, spunem automat interactivitate. Aceasta este cheia pentru a păstra cursanții implicați, motivați și a reține informația mai ușor, pe termen lung.
În funcție de capabilitățile authoring tool-ului pe care îl folosești, poți introduce elemente de:
- Interactivitate pasivă: click pe butoane, derulare, redare video-uri.
- Interactivitate limitată: quiz-uri, feedback automatizat.
- Interactivitate complexă: simulări, scenarii ramificate.
Așadar, atunci când dezvolți un curs online, asigură-te că adaugi aceste elemente interactive în mod strategic, în locuri care pot consolida conceptele cheie, pot oferi feedback și pot personaliza experiența.
Evaluări care chiar contează
Scopul real al evaluării este de a vedea ce au înțeles cursanții și ce poate fi îmbunătățit. Poți opta și pentru o auto-evaluare inițială la început și una la final, pentru a vizualiza progresul.
Pentru a fi eficientă, testarea trebuie să fie legată de obiective, adaptată nivelului cursului și integrată în experiența de învățare (și pe parcurs, nu doar la final).
Poți utiliza:
- Quiz-uri scurte după fiecare modul, nu doar la final și cu explicații pentru fiecare răspuns.
- Întrebări practice, legate de contextul lor de muncă/ studii de caz/ simulări
- Răspunsuri cu feedback personalizat („Ai ales A – iată de ce e corect/incorect”)
- Secțiuni de reflecție personală („Ce ai face diferit în această situație după parcurgerea cursului?”)
Key takeaways
Este util să incluzi un rezumat cu punctele cheie de reținut la finalul fiecărui modul sau al cursului. O astfel de trecere în revistă facilitează reținerea informațiilor cheie. Pot fi redate într-o multitudine de formate, de la resurse adiționale descărcabile, tradiționala enumerare sau chiar video-uri.
Resurse suplimentare și date de contact
Uneori este util ca la finalul cursului să fie enunțate datele de contact ale persoanelor din cadrul organizației care pot oferi informații suplimentare și suport pentru cei care au întrebări sau au nevoie de mai multe resurse.
Totodată, pot fi oferite informații conexe subiectului abordat pentru aprofundarea instruirii (articole, site-uri de specialitate, materiale suport etc).
Pasul 4: Publică, testează, distribuie
Publică cursul în format SCORM într-un LMS, testează experiența utilizatorului și asigură-te că este responsive și accesibil. Monitorizează progresul prin rapoarte și oferă sprijin acolo unde este necesar.
În final, reține: un curs eLearning eficient are ca punct de pornire nevoile cursantului – iar fiecare decizie de design, structură sau conținut ar trebui să graviteze în jurul lui.
Dacă te afli în procesul de creare a unui curs sau urmează să pornești un astfel de proiect, acest ghid poate fi punctul de pornire pentru o experiență de învățare relevantă și cu impact.
Scrie-ne la contact@elearningsoftware.ro dacă dorești să te asistăm în procesul de creare a cursurilor eLearning sau să dezvoltăm cursurile organizației tale.